Branża fashion w kraju – przeciwieństwa oraz wyzwania

Branża fashion od dawna wytycza modę w światowym handlu oraz marketingu. Jest to związane z jej dużą skalą oraz znaczeniem dla gospodarek. Bez wątpienia tez faktyczna waga, jaką do branży ubraniowej przykładają konsumenci ma równiez na to wpływ. W ostatnich latach można także zauważyć większą świadomość odbiorców na temat ogromnego wpływu branży odzieżowej na szkodliwe zmiany dla środowiska. W związku z tym przykładowa firma ubraniowa czy też hurtownia pasmanteryjna, musi sprostać wymaganiom klientów, aby ubrania były wyprodukowane w etyczny sposób.  Zaczynając od zdobycia eko surowców, po dodatki krawieckie, aż po moralną produkcję odzieży. 

Etyczna produkcja – jak ją poznać?

 Generalnie w przypadku, gdy trafisz na taką markę, to z pewnością będzie podana taka informacja na jej stronie internetowej lub na jej social mediach. W związku z tym jak bardzo pożądane są ekologiczne firmy każda z nich chce się tym pochwalić. Poza tym większa transparentność marki,oraz im więcej konkretów i szczegółów, tym większe zaufanie do niej. Pomimo tego że rynek odzieżowy zmienia się na lepsze, nadal to jednak za mało. Środowisko jest na skraju wytrzymania i potrzeba drastycznych zmian aby je poprawić. Jednakże wcale nie jest łatwo ubierać się tak, aby nie szkodzić planecie. Często zdarza się tak, że firma odzieżowa spełnia jedynie jedno na wiele eko kryteriów ale to lepsze niż nic! W przypadku polskich marek, często możemy się spotkać z informacją “Made in Poland”, ale już nic na temat materiałów. Oczywiste jest jednak, że im więcej standardów eko produkcji jest spełnianych, tym lepiej

Dlaczego produkcja w Polsce może być ekologiczna?

Utarło się zdanie, że ciuchy wyprodukowane w Polsce są zawsze etyczne i ekologiczne. Jednakże jest to niezgodne z rzeczywistością. Natomiast z wyzyskiem oraz nieetycznymi warunkami pracy kojarzone są państwa Azjatyckie, szczególnie Chiny. Czy wiesz że zarobki w tym kraju są wyższe aniżeli w naszym kraju? Nie wiemy, że wyzysk pracowników branży fashion często ma miejsce  w Europie Wschodniej, jak na przykład w Rumunii. 

Sieciówki zdają sobie sprawę, że konsumenci chętniej kupują ubrania z metką europejską niż chińską,ponieważ kojarzy im się to z etyczną produkcją a także dobrymi warunkami pracy.

Jakie są trudności w krajowej branży ubraniowej?

Polska branża ubraniowa ma trudności w związku z brakiem specjalistów na rynku. Z czego wynika ten deficyt? Wszystko się rozchodzi o słabe wynagrodzenie dla szwaczek.

Jak lockdown wpłynął wpłynęło na branże fashion?

Bez wątpienia wpływ lockdownu dotknęła większość osób. Niemniej jednak wyjątkowo mocne piętno odcisnęła na branży fashion.Nagle zamknięte galerie na pewno obniżył zyski pracowników tej branży, tak jak wspomniane wyżej krawcowe i ich niezbyt wysokie wypłaty. {W przypadku rynku rodzimego to w związku z szeroką ofertą modowych przedsiębiorstw na naszym rynku, Polacy dumnie kupują dodatki polskich producentów. Warto również wspomnieć ,że odnoszą oni wiele sukcesów na rynku za granicą. Czy wiesz, że aż 30 proc. wszystkich punktów handlowych produkowanych przez polskie firmy branży fashion znajduje się poza granicami kraju. 

Nowe technologie w branży fashion

Producenci odzieży zaczynają testować nowoczesne technologie  z zakresu fashion tech. To technologie ułatwiające robienie zakupów, poprzez urealnienie przymierzalni i dopasowanie, prowokujących klientów do szybkiego decydowania się. Takie urządzenia to między innymi chatboty czy obsługa klienta w formule wideochatów.